Rust zoeken op "Kleine camping 't Eikenbos" - Dag 9

11 juli 2021 - Heelweg, Nederland

Op zondag nog even naar de Lidl, wie had dat gedacht en dan zeker hier in de Achterhoek.

Ons plan voor vandaag was eigenlijk geen plan, we wilden een dagje rustig aan doen, zoals jullie misschien weten zijn wij op vakantie op Kleine camping 't Eikenbos en zoals de naam al doet vermoeden staan hier Eikenbomen. Op de camping niet zo heel veel alhoewel we wel met de caravan onder een eikenboom staan maar in de directe omgeving en daarbuiten heel, heeel veel eikenbomen. Nu is er een mooi beestje met de "eikenprocessierups" die, je raad het al uitstekend gedijt in eikenbomen.

Afgelopen week hebben we regelmatig gewandeld en gefietst in de omgeving en wel opgelet om zo min mogelijk in de buurt van de nesten te komen maar toch heeft Petula wat opgepikt en heeft nu op haar lijf op diverse plaatsen ontstoken vuurrode pukkeltjes die behoorlijk jeuken.

Gisteren hebben we bij het Kruitvat al een speciale schuimspray gehaald tegen de jeuk, als je die spray op de plekjes spuit en je wrijft het uit geeft dat een leuk knetterend geluid net als bij die knetterzuurtjes die je vroeger kon kopen.

Petula heeft nog wat zitten Googelen en ontdekt dat hooikoortsmedicijnen waar Cetirizine in zit goed werken tegen de jeuk bij Processierups uitslag en dat ze dit oa verkopen bij de Lidl in Ulft. Tot onze verbazing zijn de grotere supermarkten ook in deze gehuchten op zondag geopend dus laten we van de nood een deugd maken.

Nood en deugd

Met de knooppunt app op mijn telefoon heb ik een mooie route van ongeveer 22 km gemaakt die langs Ulft loopt en we dan bij de Lidl gelijk de medicijnen kunnen oppikken. In Ulft hebben we bij Het Schaftlokaal buiten op het terras een lekker Vegaplankje gegeten, ze hebben 3 soorten plankjes; een Vleesplankje, een Visplankje en een Vegaplankje, wat hier allemaal bij zit kun je via de link bekijken.

Het Schaftlokaal maakt deel uit van DRU Industriepark, Hier in Ulft, aan de Oude IJssel, lag ooit een centrum van de Nederlandse ijzerindustrie. IJzerhoudend gesteente (‘Oer’) uit de bodem vormde de basis voor een gieterij van wereldfaam, waar meer dan twee eeuwen lang metaal werd gesmolten en gesmeed. De ‘ijzerhut’ van de DRU leverde producten als kachels, pannen en badkuipen aan miljoenen klanten wereldwijd. Een roemrucht verleden dat ons een indrukwekkend erfgoed heeft nagelaten, een ensemble van zeven industriële monumenten, prachtig gelegen in het coulisselandschap van de Achterhoek.

Op de terugweg kwamen er toch wel donkere wolken maar die zijn gelukkig overgedreven waardoor we toch nog tot een uur 8 buiten voor de caravan hebben gezeten, al met al was het weer een lekkere dag.

-  Hej hef onder’n draod deur vretten

• Oplossing van gisteren; Kom jij uit de stad? Dan heb je een lamp veur de deure! Dit wordt vaak gebruikt als een jongen voor het eerst een meisje mee naar huis neemt en zij uit de stad komt.